Imagineer Tony Baxter - Foto: (c) Adri van Esch

Hoewel in de afgelopen twintig jaar steeds meer gemodelleerd naar de behoeften en wensen van de Europese bezoekers houdt Disneyland bij Parijs onmiskenbaar een 'American touch'. Geen wonder: het themapark is gebaseerd op het origineel bij Los Angeles en ‘gekneed’ door een 'all American boy': gerenommeerd imagineer Tony Baxter.

In 1989 werd Tony Baxter benoemd tot hoofdontwerper van het nieuw te bouwen Disneyland ten oosten van Parijs. Een enorme uitdaging, herinnert de legendarische imagineer zich.

We wilden van de enorme lege zandvlaktes het mooiste Disneyland van de wereld maken. Dat is gelukt: het park bij Parijs is het mooiste. Maar Disneyland in Californië is het meest charmant en het Magic Kingdom in Walt Disney World in Florida het meest spectaculair. Nee, ik kan niet kiezen, dat is hetzelfde als vragen naar een lievelingskind.

■ Naar Disneyland Park

Main Street USA - Foto: (c) Adri van Esch

Tony Baxter en zijn team wilden bij Parijs alles groter en mooier maken dan in de Amerikaanse themaparken.

Big Thunder Mountain bijvoorbeeld ligt midden in het water, prachtig gewoon. Over Main Street, U.S.A. hebben we stevig gediscussieerd: moesten we het een andere aanblik geven dan in de States? Heel lang borduurden we voort op het idee van een art deco-straat uit de jaren dertig. Maar we vreesden uiteindelijk dat het charmante, het lieflijke dan weg zou zijn. Dus maakten we een verbeterde versie van de Amerikaanse parken, maar wel nog met grote historische reclameborden in art deco-stijl.

Auberge de Cendrillon - Foto: (c) Adri van Esch

Het binnenpleintje bij restaurant Auberge de Cendrillon en het kasteel van Doornroosje zijn de favoriete plekjes in Disneyland Paris van Tony Baxter.

Op het ommuurde pleintje bij Auberge de Cendrillon kom ik tot rust. Als ik daar zit, in het zonnetje, en Assepoester komt plots naar buiten gelopen, dan voel ik me gelukzalig. En het kasteel van Doornroosje moest sprookjesachtiger worden dan de bouwwerken in Amerika. Frankrijk staat immers vol met kastelen; die nabootsen had geen enkele zin.

■ Lees het complete interview met Tony Baxter