Hélène Hanquez - Foto: (c) Adri van Esch

Bij de kostuums in Disneyland Paris draait het om de details. Swarovski-kristalletjes, zilverdraad, gouden knopen en fonkelende bloemen op prinsessenjurken; met naald en draad worden de mooiste illusies geschapen. Hélène Hanquez, senior manager van de afdeling Costuming Production, vertelt met passie over haar beroep.

De kostuumafdeling van Disneyland Paris is de grootste van Europa. Tien ontwerpers buigen zich er dagelijks over nieuwe kledingstukken voor castmembers, artiesten, de Disney-figuren en de animatronics, de poppen in de attracties. Nog eens 45 personen zijn in de weer met het maken en herstellen van kleding.

Elke morgen tussen zes en negen uur – dus nog voor de bezoekers komen – controleren medewerkers alle kleding van de poppen in de attracties. Soms is er iets mis; is er een scheurtje ontstaan, is er kleding los gegaan of is er olie op de stof gevallen. Dat kan niet: alles moet piekfijn in orde zijn. Wij vervangen die kleding dan. Om ’s ochtends vroeg niet met jasjes en broeken door het park te moeten sjouwen, staat er in iedere attractie een brandkast met daarin een reserve-exemplaar van alle kledingstukken van de animatronics.

dlp costuming mickey minnie 11 parkplanet

In het gebouw van Costuming staan 650 bakken vol met knopen, gespen, koord, ritsen, veters en lint. Al die garnituren zijn nodig om de kledingstukken te voorzien van kleurrijke, betoverende en romantische details.

Want het draait om de details. Het valt niet onmiddellijk op, je ziet het niet meteen, maar het wordt wel gemist als ze er niet zijn. We werken heel veel met Swarovski-kristalletjes, want die glinsteren zo lekker. Voor het borduurwerk wordt Lurex gebruikt, een metaalgaren in brons, zilver of goud. Dat is heel helder, bijna lichtgevend. Alle borduurklussen worden gedaan in een speciaal atelier in Lyon.

■ Lees hier het complete interview met Hélène Hanquez